HPK Palvelut Oy:n toinen tilikausi ja ensimmäinen kokonainen toimintavuosi 2023 on takanamme. Yhtiö otti merkittäviä askeleita eteenpäin kohti parempaa, nopeampaa ja kustannus-tehokkaampaa palvelua sekä asiakasorientoitunutta kehittämistä.
Yhtiökokouksen 12.6.2024 vahvistaman tilinpäätöksen mukaan liikevaihtomme oli tilikaudella 13,7 miljoonaa euroa. Tilikauden tulos ennen veroja, 431 tuhatta euroa oli tyydyttävä. Merkittävä osuus yhtiön liikevaihdosta koostui jatkuvasta palvelusta, sekä pienempi osuus kertaluontoisesta projektimyynnistä. Liikevoitto oli 3,2 % liikevaihdosta. Yhtiökokous päätti, että tilikauden tuloksesta ei jaeta osinkoa, ja että tilikauden voitto 344 tuhatta euroa kirjataan taseeseen edellisten tilikausien voitoksi.
Itä-Uudenmaan hyvinvointialue oli tilikauden aikana hieman Porvoon kaupunkia suurempi asiakas. Yhtiön kulurakenne oli ennustettava, ja se koostui suurimpina erinä alihankintakustannuksista sekä henkilöstökustannuksista. Yhtiö hankki noin 60 % liikevaihdostaan markkinoilta alihankintana ja työllisti vuoden lopussa noin 80 ammattilaista pääosin Itä-Uudenmaan alueelta.
Olennaiset tapahtumat tilikaudella
HPK Palvelut Oy:n toisena tilikautena yhtiön varsinainen toiminta kehittyi kohti suunniteltua laajuutta. Itä-Uudenmaan hyvinvointialue käynnistyi vuoden 2023 alussa, ja Porvoon kaupungin organisaatio uudistui vastaamaan muuttunutta kaupungin rakennetta ja vastuita. Yhtiö käynnisti vuoden 2023 alusta jatkuvan palvelun tuottamisen kaikilla palvelualoillaan myös Itä-Uudenmaan hyvinvointialueelle. Aiemmin jatkuvaa palvelua tuotettiin vain Porvoon kaupungille.
Hyvinvointialueen toimitusprojekti jatkui käytännössä vielä vuoden vaihteen yli. Alkuvaiheen palveluissa esiintyi haasteita, jotka johtuvat suuresta määrästä monenlaisia poikkeuksia ja ainutkertaisia tilanteita uuden asiakkaan käynnistyksessä. Tietojärjestelmät eivät olleet valmiita vuoden alussa, ja tiedonkulku luovuttavien kuntien, hyvinvointialueen ja HPK Palvelujen välillä monimutkaisen hyvinvointialueuudistuksen yhteydessä oli haasteellista. Yhtiön asiakaspalvelu oli tilikauden alussa ajoittain hyvin ruuhkautunutta. Tilikauden aikana yhtiö vakiinnutti jatkuvan palvelun ja aloitti ensimmäiset kehitystoimenpiteet. Alusta alkaen yhtiölle ovat olleet tärkeitä teemoja asiakastyytyväisyys, palveluprosessien tehostaminen, henkilöstötyytyväisyys, sekä kaksikielisyys kaikissa palveluissa.
Yhtiö käynnisti vuoden aikana vakauttamistoimenpiteet tietojärjestelmien korjaamiseksi, ruuhkien vähentämiseksi, ja asiakastyytyväisyyden nostamiseksi tavoitellulle tasolle. Yhtiön henkilöstökapasiteettia nostettiin vuoden aikana tasaisesti ja kehityshankkeet listattiin. Yhtiö laati tilikauden aikana ensimmäisen varsinaisen strategiansa. Loppuvuodesta 2023 aloitimme palvelunhallinnan parannusprojektin, jonka seurauksena aivan vuoden lopussa otettiin käyttöön uusi häiriönhallintaprosessi, puhelinpalvelu ja tukijonot ja vuoden aikana laajensimme myös yhtiön palveluaikoja Itä-Uudenmaan hyvinvointialueella.
Tilikauden merkittävin projekti oli Porvoon kaupungin uuden talousjärjestelmäkokonaisuuden käyttöönottohanke. Uusi järjestelmä otettiin käyttöön vuoden 2024 alussa. Tilikauden loppupuolelle yhtiö teki myös muita merkittäviä uusia hankintoja ja käyttöönottoprojekteja, kuten uuden työajanseurantajärjestelmän käyttöönoton molemmille asiakkaillemme. Tietoliikennesopimukseemme teimme merkittävän muutoksen sopimalla myös tietoturvavalvomopalvelun liittämisestä osaksi palveluamme vuoden 2024 aikana.
Henkilöstömme on meille tärkeää, ja panostamme paljon hyvään työntekijäkokemukseen. Vain osaavalla ja hyvinvoivalla asiantuntijajoukolla pystymme tarjoamaan asiakkaillemme laadukasta ja tarpeet täyttävää palvelua eri toimialoillamme. Iloksemme olemme saaneet henkilöstötyytyväisyysmittauksissa vertailuyrityksiä paremmat arviot omalta tiimiltämme.
Kohti jatkuvaa parantamista
Yhtiö on tilikauden jälkeen jatkanut parannus- ja kehitystoimenpiteitä ja operatiivinen toiminta on keskittynyt palvelun laadun parantamiseen sekä hankkeiden läpiviemiseen. Kuluvalla tilikaudella yhtiön fokus on mm. sopimusrakenteen, palvelukuvausten ja hinnoittelurakenteiden työstössä, sekä kustannustehokkuudessa ja asiakastyytyväisyydessä. Kilpailutamme vuonna 2024 muun muassa tietoliikennepalvelumme uudelleen, suunnittelemme tekoälyratkaisujen käyttöönottoa palveluprosesseissamme, sekä jatkamme palvelun laatumittauksia.
Pirteä puolitoistavuotias palveluyhtiömme tähtää koko ajan jatkuvaan parantamiseen.
Lisätiedot;
Sami Puukari,
Toimitusjohtaja
HPK Palvelut Oy
Urakoitsijantie 12 A
06450 Porvoo
sami.puukari@hpkpalvelut.fi
www.hpkpalvelut.fi